Jak si udržet ostrou mysl bez ohledu na věk

Mozek je jednou z nejunikátnějších částí lidského těla. Četné neurofyziologické studie dokazují, že se může vyvíjet po celý život. Ale samozřejmě ne bez úsilí z naší strany.

Zde je několik základních pravidel od psychologů, která vám pomohou udržet vaši mysl bystrou.

Vyzvěte svůj mozek

Pokud přestanete cvičit, vaše tělo rychle ztratí tvar. Totéž se děje s mozkem – aby byl v dobré kondici, potřebuje tzv. „pozitivní stres“. Proto jej musíte co nejčastěji napadat, například řešit složité hádanky, problémy, pravidelně zpracovávat nové informace. Dokud je váš mozek aktivní, není se čeho bát.

Nepřestávej se učit

Pokud si chcete udržet bystrou mysl, neměli byste s osvojováním nových znalostí přestat hned po dokončení školy nebo univerzity. To neznamená, že musíte nasbírat tisíc diplomů, stát se doktorem nebo profesorem. Stačí pravidelně získávat nové dovednosti, číst knihy, přijímat zajímavé informace a komplexně se rozvíjet.

Dopřejte svému mozku čas na kvalitní odpočinek

Pamatujte, že váš mozek potřebuje odpočinek stejně jako vaše tělo. Pokud si všimnete, že máte potíže s myšlenkovým pochodem, rychleji se unaví, ztrácíte koncentraci a příliš často zapomínáte na malé věci – je čas se uvolnit a dělat něco příjemného, ​​i když ne tak užitečného.

Můžete si něco přečíst, podívat se na filmy nebo se projít na čerstvém vzduchu. Budete se poté cítit lépe. A pokud budete pravidelně dělat takovéto přestávky pro mozek, nebudete s tím mít problémy.

Procvičte si zapamatování informací

Pokud jste se naposledy něco naučili, když jste byli ještě na univerzitě, není žádným překvapením, že zapamatování si informací pro vás může být někdy obtížné. Zkuste si zapamatovat malé sloky básní, textů nebo jiných zajímavostí. Nejen, že to může zlepšit vaši paměť, ale také to udrží váš mozek v dobré kondici.

Naučte se zvládat stres

Stres způsobuje uvolňování kortizolu, látky, která brání správnému fungování mozku. Proto je pro vás v období úzkosti a stresu tak těžké „stáhnout se“ a najít rychlé řešení problémů.

Přestože neexistuje způsob, jak se stresu úplně zbavit, můžete alespoň snížit jeho negativní dopad na náš život. Identifikujte a odstraňte (co nejvíce) dráždivé látky a najděte metodu, která vám nejvíce pomůže zbavit se stresu.

Dopřejte si dostatek spánku, ale ne příliš mnoho

Rychlost spánku je u každého jiná, ale jeho trvání od sedmi do devíti hodin denně je považováno za optimální variantu. Pokud spíte méně, nebudete spát dostatečně, a pokud budete spát příliš mnoho, váš mozek nebude schopen efektivně zpracovávat informace. Jeho funkce se také zhoršuje, když špatně spíte, to znamená, že se v noci periodicky budíte, chodíte spát a vstáváte v různou dobu a podobně.

Nepřetěžujte svůj mozek příliš velkým množstvím informací

Ve skutečnosti si jen velmi málo lidí dokáže zapamatovat velké množství informací v krátkém časovém úseku. Pokud tedy potřebujete nastudovat důležité téma a nemáte správně spočítaný čas, který máte, nesnažte se „dohnat“ měsíční normu informací za pár dní. Je nepravděpodobné, že to bude fungovat. Zkuste to raději rozdělit na malé části.

Najděte si způsob, jak si rychle zapamatovat informace

Ne každý se může pochlubit dokonalou pamětí. Pro rychlejší zapamatování si někteří lidé potřebují přečíst text několikrát nahlas, prezentovat jej ve formě diagramu nebo udělat krátké shrnutí. Najděte si vhodnou metodu – ušetříte si tak zbytečné plýtvání energií a váš mozek si odpočine od nesmyslné práce.

Dělejte si seznamy a deníky

Zapomenuté narozeniny příbuzných a přátel, ztracené klíče nebo něco jiného – to vše vyčerpává váš mozek, brání mu soustředit se na učení a rozvoj. Proto byste neměli zanedbávat vedení deníku a dalších poznámek a plánů. To nejen šetří čas, ale také umožňuje vašemu mozku dělat důležitější věci správně.

Více komunikovat

Setkání s rodinou a přáteli, hraní deskových her, návštěva kaváren – jakákoli forma společenské aktivity prospívá vašemu mozku, protože v něm „zapíná“ obrovské množství oblastí. Komunikace je nejlepší způsob, jak uvolnit potenciál vaší mysli.

Minimalizujte monotónnost ve svém životě

Monotónní práce nebo nudný a monotónní život je nejlepší způsob, jak se zbláznit. Váš mozek potřebuje rozmanitost – pokud ho jen nutíte pamatovat si data uspořádaná v tabulce nebo rok co rok voláte lidem, kterým říkáte totéž, mozek se postupně přestane vyvíjet. Snažte se proto ve svém životě dělat časté malé změny – jděte do práce novou trasou, vejděte do neznámé kavárny místo večerního sledování televize, projděte se v nejbližším parku.

Jíst vyváženou stravu

Bystrá mysl úzce souvisí se správnou výživou. Hlavním zdrojem energie pro mozek je glykogen a ten se bohužel velmi rychle spotřebovává. Proto je nejlepší do jídelníčku zařadit potraviny s vysokým obsahem vlákniny a bílkovin – červené fazole, mandle, hořkou čokoládu, ovesné vločky, pohanku, zelený hrášek, brokolici, sušené ovoce a další.

Rating
( No ratings yet )
Loading...
Rozdilnerytmy